Wikipedia

Search results

Tuesday 22 December 2015

Dont grow up stupid!

Sedang baca-baca blog orang tempoh hari, aku tertarik dengan satu ilustrasi gambar di bawah ni. 


Paham ka maksudnya ? Klu xpaham, biar aku translate. 

'Don't grow up. It's a trap."
" jangan membesar. Ianya satu perangkap"

Ilustrasi gambar katun tersebut ialah dari animasi peter pan. Peter pan bah, yang cerita fantasi tentang seorang budak yg xmau membesar tu. Dia gambarkan seronoknya terus muda dan bertapa sedih dan sadisnya bila sudah jadi tua. Naa, kampung punya explaination sudah keluar. Haha. Kalau x paham juga, boleh cek sendiri animasi tu, ada juga dibuat dalam filem bukan animasi, manusia betul punya filem. (Harap2 kmu fahamlah apa gue ckp ya )

Tapi berbalik kepada gambar tersebut dan bertapa dalamnya maksud quote dalam gambar tersebut. Dont you think how deep it is huh ? Or have you ever wonder about it?. I never wonder about it b4, but now im hehe. Masih ingat dlu masa tahun 6, bertapa gembiranya hatiku ni mau menamatkan UPSR dan bertapa x sabarnya mau sambung sekolah menengah masa tu.  Mau cepat besar bah, mau cpt kawin. Tak tahu pun apa yang bakal menimpa, tak tau pun apa rasanya pegang satu tanggungjawab, tak tau apa ertinya emosi, cinta, nafsu, hubungan and so on....

Damn men!

Bro and sis, masa kecil kita ndak rasa pun ada tekanan macam apa yang kita alami skg. Sebab masa kecil apa yang kita fikirkan cuma main,tidur, makan and repeat. Masa kecil nafsu dan emosi kita ndak sebesar bila dewasa, kita x dapat pun rasakan emosi orang lain secara mendalam, kita x rasa pun mahu jaga hati orang lain, kita x kisah sangat pun apa yang orang lain fikir tentang kita. Yang ada cuma kita dan diri kita di dalam dunia kita, orang lain cuma orang lain. Kau kau, aku aku.


Level understanding kita terhadap apa yang kita nampak dan rasa pun x lah sebagus bila dewasa. So, kita xdpat rasakan sesuatu tu secara lebih mendalam. Memang kita nangis, tapi nangis masa kecil dan nangis bila kau sudah dewasa punya satu rasa yang sangat berbeda. 


Lain perasaannya tu bos , sakitnya tu di sini bilang si cita citata. mau tau lainnya macam mana? Ko kasi nangis kawan mu yang sudah besar dan kau kasi nangis budak2 kecil. Cuba ko perhati, mana lagi kau rasa kekok adegan menangis tu? Xpyah jawab. Jawab dalam hatimu jak.

Aduh. Sedihnya. Knp ni.

Eh budak ni, aku tampar kang


Kamu mesti rasa cewe tu nangis lebih emosi kan? . banding budak laki tu yang nangis. Beza memang beza.budak nangis kadang buat kau panas. ( sebagai seorang bakal guru, xboleh beranggapan sprt ini ya haha) , tp orang dewasa nangis buat kau kekok sebab kau tahu dia nangis sebab kau memang dapat rasa emosinya.

Aduh. Macam jauh menyimpang pula dah, ok berbalik kepada quote gambar tersebut apa yang aku mau sampaikan ialah " rupanya menjadi dewasa ini bukanlah suatu yang indah seperti apa yang dibayangkan". Rupanya bebas dari kongkongan ibu-bapa bukanlah sebebas seperti apa yg kita impikan,  kerna disebalik kedewasan yang kita perolehi ini kita pastinya disusuli dengan tanggungjawab yang lebih besar dari semalam. Kerna disebalik kedewasan yang menyusur ini, pasti banyaknya pengorbanan yang perlu kita lakukan. 

Haha. Tu bukan madah pujangga ya adik2 abang2. Itu ialah hipotesis akhir aku. Hipotesis? Haha. Aku pun xtau apa word yg sesuai. Tp hakikat hidup manusia, yang kecil mesti besar, yang pendek mesti panjang, yang hitam kadang jadi putih, yang .... Banyak pula yang... Dan yang paling pasti, yang hidup pasti akan mati. 

So kesimpulannya, Jadi dewasa bukanlah suatu trap?? Entahlah...aku bukan siapa2 mau buat kesimpulan, tapi mungkin...mungkinlahh...mungkin jak ya...menjadi dewasa ini ialah satu fasa yang buat kau paham dan kenal siapa diri kau sebenar. 

Courage n wisdom i guess


Dan, orang punya pengalaman yang berbeza-beza dalam hidupnya. Mungkin zaman kanak2nya suatu yang hitam dan dewasa adalah zaman kegemilangannya atau yang sebaliknya. Who know? Different life different stories. Orang kata dont grow up too fast, bagi aku xda masalah grow up to fast as long as you grow up with wisdom. Sorry english tunggang-langgang, harap dipaham jak la.  Apapun banyakkan muhasabah diri ( terutama aku ni yg masih jahil). 


And how was the syriaan, african kids's life n for all those unfortunate kids around the world. They may not even thinking about growing up because they may not even want to live at all. 



P/s : sesungguhnya post ini ialah berdasarkan imaginasi, pendapat dan pengalaman (terlalu sedikit) aku jak. X sahih dan xboleh dipercaya 100%. Aku masih jahil. 

No comments:

Post a Comment